Concert 2016

Monteverdi in spijkerbroek

Het Hunzekoor werkt sinds de start van het nieuwe koorseizoen in september 2014 aan een uitdagend maar bijzonder fraai programma van de muzie
k van Claudio Monteverdi (1567-1643) en zijn leermeesters Marc Antonio Ingegneri en Giaches de Wert.
Het programma zal worden uitgevoerd op 30 en 31 januari 2016, waarbij het koor zal worden ondersteund door tien studenten van het Prins Claus Conser-vatorium in Groningen:  5 strijkers en 5 koperblazers.  Het koor neemt ruim de tijd om het programma in te studeren.

Monteverdi2

Het Hunzekoor brengt de prachtige muziek van Monteverdi en van zijn leermeesters “in spijkerbroek”. Dat slaat niet alleen op de locatie van ontstaan van het koor (Spijkerboor), maar meer nog op de traditioneel informele manier van optreden. Het koor brengt zo ook deze muziek dicht bij de toehoorders om een breed publiek kennis te laten maken met het werk van deze grote meester.
Lees meer over Monteverdi>>

Concertlocaties 2016

Op zaterdag 30 januari 2016 is het eerste optreden van het koor met dit programma gepland in de doopsgezinde kerk van Groningen in het steegje aan de Oude Boteringestraat 33.
images

Op zondag 31 januari 2016 is het tweede concert gepland in de Jacobuskerk in Rolde.
exterieur_-_harry_cock_-_hires

Programma Monteverdi in spijkerbroek

1. Plange quasi virgo      – Marc’ Antonio Ingegneri
2. Laudate pueri               – Claudio Monteverdi
3. Egressus Jesus             – Giaches de Wert
4. Lidia miri Narciso       – Marc’ Antonio Ingegneri
5. M’ha punt’ Amor        – Giaches de Wert
6. Vezzosi augelli             – Giaches de Wert
7. Si ch’io vorei morire  – Claudio Monteverdi
8. Tu dormi                          – Claudio Monteverdi

Pauze

9. Psalmo 126 Nisi Dominus (Mariavespers) – Claudio Monteverdi
10. Lamento d´Arianne                                 – Claudio Monteverd

– Lasciate di morire
– O Teseo
– Dove è la fede
– Ahi, che non pur risponde

11. Ave maris stella (Mariavespers)       – Claudio Monteverdi

Claudio Monteverdi (Cremona, 15 mei 1567Venetië, 29 november 1643) vermeldt met trots in zijn eerste uitgegeven composities de naam van zijn leermeester Marc Antonio Ingegneriin Cremona. In 1590 krijgt hij een aanstelling als muzikant in Mantua, waar hij kennismaakt met de maestro di cappella Giaches de Wert, maar ook met de mondaine adel en de gegoede burgerij die verzot was op het zingen van steeds gedurfder madrigalen. Zowel in Mantua als in Ferrara bestond een beroemd ensemble van zeer bedreven zangeressen: het Concerto delle Donne. Zowel De Wert als Monteverdi schreef nieuwe muziek voor dit ensemble, terwijl De Wert een geheime verhouding onderhield met de ravissante Tarquinia Molza en Monteverdi trouwde met de verrukkelijke Claudia Cattaneo.

Monteverdi was een vernieuwend componist van zowel kerkelijke als wereldlijke muziek, zeer beroemd in zijn tijd. Met name na zijn aanstelling als kapelmeester (maestro di cappella) in de San Marco basiliek in Venetië ontwikkelde hij grote vernieuwingen in compositie: het gebruik van instrumenten, ook in de kerkmuziek, met een doorgaande bas (viola da gamba) en begeleidende instrumenten (orgel, klavecimbel, theorbe, harp), met strijkers (viool en gamba) en blazers (blokfluit, traverso, hobo, zink en trombone).

Het gemengde ensemble van zangers werd steeds meer gevraagd om de teksten voor te dragen en waar mogelijk ook solistisch met basso continuo op te treden. Uiteindelijk leidde dit tot de eerste opera’s.

Na zijn dood taande de belangstelling voor Monteverdi’s werk met de verdere ontwikkeling van de opera, maar zijn muziek werd vanaf het einde van de 19e eeuw herontdekt. Tegenwoordig zijn Monteverdi’s madrigalen, enkele van zijn opera’s en ook zijn kerkmuziek (bijvoorbeeld de Mariavespers, Vespro della Beata Vergine) zeer geliefd.