Vervolg Monteverdi

Claudio Monteverdi (Cremona, 15 mei 1567Venetië, 29 november 1643) vermeldt met trots in zijn eerste uitgegeven composities de naam van zijn leermeester Marc Antonio Ingegneriin Cremona. In 1590 krijgt hij een aanstelling als muzikant in Mantua, waar hij kennismaakt met de maestro di cappella Giaches de Wert, maar ook met de mondaine adel en de gegoede burgerij die verzot was op het zingen van steeds gedurfder madrigalen. Zowel in Mantua als in Ferrara bestond een beroemd ensemble van zeer bedreven zangeressen: het Concerto delle Donne. Zowel De Wert als Monteverdi schreef nieuwe muziek voor dit ensemble, terwijl De Wert een geheime verhouding onderhield met de ravissante Tarquinia Molza en Monteverdi trouwde met de verrukkelijke Claudia Cattaneo.

Monteverdi was een vernieuwend componist van zowel kerkelijke als wereldlijke muziek, zeer beroemd in zijn tijd. Met name na zijn aanstelling als kapelmeester (maestro di cappella) in de San Marco basiliek in Venetië ontwikkelde hij grote vernieuwingen in compositie: het gebruik van instrumenten, ook in de kerkmuziek, met een doorgaande bas (viola da gamba) en begeleidende instrumenten (orgel, klavecimbel, theorbe, harp), met strijkers (viool en gamba) en blazers (blokfluit, traverso, hobo, zink en trombone).

Het gemengde ensemble van zangers werd steeds meer gevraagd om de teksten voor te dragen en waar mogelijk ook solistisch met basso continuo op te treden. Uiteindelijk leidde dit tot de eerste opera’s.

Na zijn dood taande de belangstelling voor Monteverdi’s werk met de verdere ontwikkeling van de opera, maar zijn muziek werd vanaf het einde van de 19e eeuw herontdekt. Tegenwoordig zijn Monteverdi’s madrigalen, enkele van zijn opera’s en ook zijn kerkmuziek (bijvoorbeeld de Mariavespers, Vespro della Beata Vergine) zeer geliefd.

Terug naar Homepage